Hybride auto uit 1938?

Plymouth P3 De Luxe 4-deurs Touring Sedan
Foto: Lars-Göran Lindgren Sweden

 

Mijn schoonvader is iemand die prachtige verhalen kan vertellen. Gisteren vertelde hij een verhaal over een Plymouth van zijn vader.

Die kocht in 1938 een Plymouth. Een prachtige wagen! Maar met één nadeel: hij verbruikte nogal veel benzine!!
Toen de benzineprijs in die tijd flink verhoogd werd, ging hij naar de garage. Met de vraag of er niet een oplossing voor de dorstige Plymouth was.

De garagehouder wilde er wel eens over nadenken. De auto werd er neergezet en na een paar dagen kwam het verlossende bericht: het probleem was opgelost.
De benzinetank was verkleind, er was een grote petroleumtank geïnstalleerd. De auto kon op zowel benzine, als op petroleum. Bijzonder was ook nog, dat er twee gaspedalen waren: een voor benzine en een voor petroleum. En natuurlijk een schakelaar om van brandstof te wisselen.

Kunst was om de auto te starten op benzine en wanneer de motor voldoende warm was over te schakelen op petroleum. Ook moest er de laatste kilometers, voordat de motor afgezet werd, weer teruggeschakeld worden naar benzine.

De auto heeft zo een flinke tijd rondgereden op goedkope brandstof tot hij op een gegeven ogenblik in brand vloog in de schuur. De auto werd gauw naar buiten geduwd tegen een boom aan en daar geblust. Het koetswerk bleek aardig verbrand. De motor deed het nog prima en werd geïnstalleerd op een boot. Het chassis werd gebruikt om er een platte kar voor de boerderij van te maken.
Mijn schoonvader heeft nog lange tijd zelf deze platte kar gebruikt op zijn boerderij. Hij viel aardig op door zijn luxe Plymouth-banden!!